Bogacenie słownika czynnego oraz kształtowanie umiejętności poprawnego wypowiadania się należą do głównych zadań w procesie rozwijania mowy komunikatywnej dziecka w przedszkolu.Niezwykle ważne znaczenie w tym zakresie mają przekazywane dzieciom wzorce prawidłowego posługiwania się językiem ze strony nauczyciela. Niemniej istotne jest jednak pobudzenie aktywnej działalności dziecka, tworzenie takich sytuacji w których dziecko chce i lubi bawić się językiem. Skuteczne w tym względzie okazują się wszelkiego typu zabawy dydaktyczne, recytacje wierszy, odgrywanie ról, rozwiązywanie zagadek i rebusów ale także podsuwanie dzieciom ciekawych pomysłów dowolnych zabaw tematycznych.
Konspekt Zajęcia przeprowadzonego w grupie “zerowej” sześciolatków, przez nauczycielkę mgr Alicję KOWAL. Temat: “Co to jest jesienna szaruga? – próby uzyskania odpowiedzi na pytanie w oparciu o różne formy przekazu: wypowiedzi dzieci, wiersz, piosenki, zabawy ruchowe i działalność plastyczną “. Materiał programowy(Program wychowania przedszkolnego Moje przedszkole,MAC EDUKACJA. I. Obszar tematyczny (VIII) Ja i przyroda; zagadnienia szczegółowe Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w zależności od pory roku w toku bezpośredniej i pośredniej obserwacji:
- obserwowanie opadania liści z drzew i poznawanie przyczyn tego zjawiska;
- obserwowanie zmian w przyrodzie w związku ze zbliżająca się zima (mgły, deszcze, obniżanie się temperatury, coraz krótsze dni;
Rozwijanie umiejętności określania pogody:
- obserwowanie zmieniających się warunków pogodowych;
- poprawne nazywanie zjawisk atmosferycznych towarzyszących różnym porom roku;
- zwracanie uwagi na właściwe ubieranie się w zależności od pogody.
II. Obszar tematyczny(VII) Moje pierwsze doświadczenia z matematyką; zagadnienia szczegółowe: Kształtowanie umiejętności liczenia:
- poznanie oraz stosowanie cyfr w sytuacjach zadaniowych;
- przekładanie sytuacji zadaniowej na działania.
III. Obszar tematyczny (VI) Czytam i przygotowuję się do pisania, zagadnienia szczegółowe: Zapoznanie dzieci z popularnymi utworami polskiej literatury dziecięcej:
- bogacenie słownictwa przez wyjaśnianie znaczenia nowo poznanych słów;
Wzbogacanie zasobu słownictwa dzieci
- stwarzanie okazji do swobodnych rozmów, dyskusji, dzielenie się doświadczeniami;
- rozwiązywanie zagadek, próby samodzielnego ich układania;
- recytowanie krótkich wierszy.
Kształtowanie umiejętności poprawnego wypowiadania się:
- Prawidłowe budowanie zdań i posługiwanie się nimi w mowie;
- Zwracanie uwagi na właściwe formułowanie wypowiedzi w czasie przeszłym i przyszłym oraz stosowanie poprawnych form fleksyjnych.
Przygotowanie do nauki czytania
- Doskonalenie percepcji słuchowej;
- Wyszukiwanie określonych liter z poznanych wyrazów.
Przyswajanie umiejętności czytania:
- kojarzenie głosek z odpowiednimi literami;
- układanie z liter alfabetu ruchomego i odczytywanie odpowiednio dobranych wyrazów.
Ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania:
- doskonalenie drobnych ruchów rąk przez: wykorzystywanie różnego rodzaju technik plastycznych dla rozwijania sprawności manualnej.
C e l e : dydaktyczny:
- Rozwijanie mowy komunikatywnej poprzez stwarzanie okazji do: swobodnej rozmowy, dyskusji, rozwiązywania zagadek i rebusów, recytowania krótkich wierszy.
- Wzbogacenie zasobu słownika czynnego poprzez wprowadzenie i wyjaśnianie pojęć służących do określania stanu pogody oraz zjawisk atmosferycznych towarzyszących późnej jesieni: jesienna szaruga, słota, ulewa.
- Doskonalenie percepcji słuchowej – kojarzenie głosek z odpowiednimi literami.
- Utrwalenie poznanych liter: o,O,; a,A; i,I; t,T, poprzez stosowanie ich w konkretnym działaniu.
- Utrwalenie poznanych cyfr: 1, 2, 3, 4, 5 i 6 poprzez stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych, w konkretnym działaniu.
- Zwrócenie uwagi na właściwe ubieranie się w zależności od pogody.
wychowawczy:
- Przestrzeganie zwyczaju zgodnego współdziałania podczas zabawy i nie przeszkadzanie innym w ich działaniach.
Cele operacyjne:
- Dziecko dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie w zależności od pory roku, potrafi określić cechy danej pory roku oraz dzieli się wrażeniami z obserwacji;
- Dziecko rozumie konieczność ochrony środowiska naturalnego;
- Dziecko potrafi ubrać się stosownie do pogody.
- Dziecko zna drukowane i pisane, małe i wielkie litery: o, a, i, t ;
- Dziecko potrafi ułożyć wyrazy z liter alfabetu ruchomego;
- Dziecko zna symbole graficzne liczb: 1, 2 , 3, 4, 5 i 6 oraz stosuje je w działaniu;
Metody:
- słowna: rozmowa, objaśnienie, recytowanie wierszy, zagadki i rebusy przyrodnicze,;
- percepcyjna: obserwacja, pokaz.
- czynnościowa:
a) zadania stawiane do wykonania; b) praktyczne działanie: wykonywanie ćwiczeń, działanie podczas zabawy; Forma: zajęcie zorganizowane z całą grupą, praca indywidualna przy stolikach. Środki dydaktyczne: ilustracje, rebusy obrazkowe, teksty zagadek, litery alfabetu ruchomego, elementy garderoby używanej jesienią, celofan, kaseta z odgłosami deszczu, kolorowe obręcze, sylwety (małe i duże) imitujące krople deszczu, z umieszczonymi na nich cyframi od 1 do 6. Przebieg zajęcia:
- Przypomnienie i utrwalenie piosenki “Szedł listopad”:
- Ilustrowanie ruchem treści piosenki.
- Nawiązanie do treści piosenki :
- Utrwalenie nazwy bieżącego miesiąca – listopad. Wyjaśnienie genealogii tego pojęcia.
- Próby opisywania cech charakterystycznych dla tego miesiąca w oparciu o treść piosenki oraz własne doświadczenia dzieci:
- przypisanie miesiąca do odpowiedniej pory roku;
- wyjaśnienie zjawiska opadania liści;
- opady deszczu,
- zimne wiatry;
- chłód; >
- ulewa - wyjaśnienie znaczenia tego słowa - wyjaśnienie znaczenia tego słowa
- krótki dzień – długa noc i związane z tym nocne chłody.
- Wprowadzenie do słownika czynnego oraz wyjaśnienie pojęcia jesienna szaruga w oparciu treść zagadki-wiersza .w oparciu treść zagadki-wiersza .
- Wyjaśnienie genealogii określenia jesienna szaruga - odwołanie się do wiedzy i doświadczeń dzieci oraz informacji zawartych w wierszu.- zagadce
Wiersz - zagadka: Przynoszę deszcze, szarugi, dzień krótki, a wieczór długi. Ptaki wysyłam za morza i jeża usypiam w norze. (jesień)
- Poparcie przykładami:
- Opisywanie wyglądu sali zajęć w pochmurny dzień, przy zgaszonym świetle,
- Wybranie przez dzieci właściwych kartek ukazujących różne odcienie szarości spośród wielu innych kartek papieru, w różnych kolorach.
- Porównywanie kartek szarych z kolorowymi – utrwalenie nazw kolorów podstawowych i pochodnych.
- Ćwiczenia emisyjne: wymawianie wiersza w sposób wesoły, smutny, głośny i cichy.
- Rozwiązywanie zagadek i rebusów tematycznych – wprowadzenie pojęcia: słota.
- To łatwa zagadka, tak mi się wydaje. Jaka po lecie pora nastaje? (jesień )
- Puste pola, mokre pola, Deszcz od rana do wieczora. Powiedz jaka to jest pora? (jesień)
- Widzisz je we dnie Nie ma go w nocy. Zimą i jesienią grzeje słabo A latem z całej mocy. (słońce)
- Spada z chmury w dzień ponury, a gdy wiosną spadnie, wszystko rośnie ładnie. (deszcz )
- Choć go nie widać, znać – że siłę ma. łamie czasem drzewa. chmury niebem gna. (wiatr )
- Gdy świeci słońce, stawiasz go w kącie Kiedy deszcz rosi, nad głową go nosisz (parasol )
- Rebusy oparte na wyszukiwaniu pierwszej głoski w wyrazach i tworzeniu nowego wyrazu. Liczenie wszystkich głosek w wyrazach, Ćwiczenia słuchu fonematycznego. Wykorzystanie dużych rozmiarów planszy z ilustracjami:
: Np. sok – łopata - oko - arbuz - słota piłka – armata – dom - aparat - pada (deszcz(wiatr(parasolok – opata - ko - rbuz - łotaiłka – rmata – om - parat - ada
- Zabawa ruchowa “Omiń kałużę”z elementami dźwiękonaśladowczymi typu : kap - kap, kapu - kapu, puk – puk, ciap - ciap, (z wykorzystaniem kolorowych obręczy):
: Np. sok – łopata - oko - arbuz - słota piłka – armata – dom - aparat - pada(deszcz(wiatr(parasolok – opata - ko - rbuz - łotaiłka – rmata – om - parat - ada
- Wybór odpowiedniego dźwięku imitującego padający deszcz spośród innych: grzechotka, pudełko akustyczne, bębenek, butelka wypełniona ryżem, celofan, folia, tamburyn.
- Zebranie obręczy przy piosence pt. “Wiatr psotnik”.
- Nawiązanie do treści zabawy ruchowej - dobieranie elementów stroju stosownego do jesiennej pogody (jesiennej szarugi).
- Kalosze, peleryna, czapka, szalik, parasol, kurtka, sweter, rękawice.
- Ubieranie jednego z chętnych kolegów.
Zabawy dydaktyczne z elementem ruchu.
- Zabawa :“Cyfry mokną na deszczu”- z wykorzystaniem parasoli i kartoników w kształcie kropli deszczu z umieszczonymi na nich cyframi (1, 2, 3, 4, 5 – cyfry zawieszone na szyi dzieci, na tasiemkach).
- utrwalanie liczb: 1, 2, 3, 4, 5 w ujęciu kardynalnym i porządkowym,
- utrwalenie zapisu cyfrowego wyżej wym. liczb.
- Zabawa “Słońce świeci - deszcz pada” - z wykorzystaniem chusty animacyjnej, confetti imitującymi deszcz oraz płyty z nagranymi naprzemiennie odgłosami deszczu i łagodną muzyką.. Reagowanie na zmiany w muzyce. W czasie odtwarzania łagodnej muzyki dzieci unoszą chustę na wysokość ramion i poruszają się w koło (to świecące słońce), natomiast kiedy słyszą odgłosy deszczu potrząsają mocno chustą, na której wysypane są confetti oraz małe krople deszczu z zamieszczonymi na nich cyframi od 1 do 6 (imitują padający deszcz). Na przerwę w muzyce dzieci unoszą wysoko chustę nad głowami, tworząc parasol. Wyznaczane kolejno grupy dzieci zbierają krople z cyframi i poszukują, a następnie wrzucają krople do sześciu pojemników (rozmieszczonych w różnych częściach sali), oznaczonych również cyframi od 1 do 6.
- Praca przy stolikach;
- Liczenie wyrazów (słów) w zdaniu – To parasol taty.
- Analiza słuchowa wyrazów – zamalowywanie na czerwono kwadratów oznaczających samogłoski oraz na niebiesko oznaczających spółgłoski.
- Przyklejanie znanych już liter : a, o, t - w odpowiednie miejsca.
- Zamalowywanie kredkami obrazka zgodnie z podanymi wskazówkami – utrwalenie znajomości cyfr oznaczających liczby: 1, 2, 3, 4, 5 i 6.
- Wystawa prac.
autor: Alicja Kowal |